Spreuken


Iedereen maakt blije, vreugdevolle en gelukkige tijden mee in zijn leven. Soms is het leven echter niet zo blij, vreugdevol of gelukkig. Moeilijke tijden vragen om steun, begrip, compassie... vooral van jezelf.


Vaak zijn we te hard voor onszelf. Quotes en spreuken uit het Boeddhisme, spreuken over het leven en over zelf-compassie, kunnen helpen de moeilijkere periodes in uw leven een plaats te geven.

Terug naar de kern komen van jezelf, je lot in eigen handen nemen. Op deze website kan u hulpmiddelen vinden om je terug op pad te zetten, op weg naar iets meer geluk, blijheid en vreugde.



Mindfulness®


Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die je beter leert omgaan met die moeilijke vraagstukken in het leven. Mindfulness stimuleert ook de creativiteit en verbetert de communicatie.

Mindfulness betekent: bewust aandacht geven aan wat er hier en nu wil zijn (gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties…) zonder er direct over te oordelen. Het trainen van aandacht is een techniek die ongeveer 2500 jaar oud is. Toen werd hij in zijn oorspronkelijk vorm beoefend door Boeddha.

Vandaag heeft de training van aandacht niet noodzakelijk een spirituele of religieuze betrachting. Het volgen van een training heeft dan ook niets te maken met 'boeddhist' worden. Het is een wetenschappelijk onderbouwde training die oosterse wijsheid en westerse psychologie combineert.


Een aandachtstraining start met een schijnbaar eenvoudige methode waarbij de aandacht door middel van concentratie gecentreerd wordt op één punt. Dit doen we door een aantal eenvoudige oefeningen waarbij de aandacht gericht wordt op de ademhaling of bepaalde lichaamszones. Snel komt men tot de ontdekking dat het in 'de innerlijke wereld' zelden rustig is. Er is eerder sprake van een continue stroom van fysieke sensaties, emoties, denken, oordelen, interpretaties, verzet, verlangen, verveling...

Bovendien blijkt dat we maar zeer weinig controle hebben op deze processen. Ze leiden een eigen leven. Zo worden onbewust allerlei gedachten, herinneringen en opinies meegenomen in het huidige moment. We zien de werkelijkheid doorheen de filter van onze eigen geschiedenis, doorheen onze verlangens, onze betrachtingen. Zodoende wordt onze waarneming vertroebeld.


Door de stroom van gedachten en emoties in onszelf zonder oordeel op te merken, verliezen ze een groot deel van hun impact. We zien meer en meer de werkelijkheid zoals ze zich aandient, zonder innerlijke stoorzenders. Na verloop van tijd zal de aandachtstraining de eenpuntige concentratie laten uitbreiden tot een momentconcentratie. We ontwikkelen een alertheid voor ons eigen functioneren in alle aspecten van het leven.



Ikigai®


Ikigai, dat is een woord dat je hele leven omvat. Het is wat richting en betekenis geeft aan je bestaan en wordt vaak samengevat als ’dat waarvoor je ’s morgens je bed uit komt’.


In Ikigai zijn vier componenten belangrijk.

1. Waar je van houdt

2. Wat de wereld nodig heeft

3. Waarvoor je betaald kunt worden

4. Waar je goed in bent


Je ikigai bevindt zich dus precies waar deze vier segmenten van je leven elkaar overlappen. Als je hebt ontdekt wat je ikigai is, kun je ook actie gaan ondernemen om je ikigai een grotere rol te laten spelen in je leven.


De vertaling van ‘ikigai’ is niet alleen ‘leven waard’ maar ook ‘ik wil leven’. En zo zou je het ook kunnen samenvatten: ikigai draait om levensvreugde. Waar zit je levensvreugde? Dat kan een groot doel zijn, maar je kunt ook beginnen met iets kleins. Je ikigai, dat zijn de dingen waar je blij, gelukkig en vrolijk van wordt. En dáárover nadenken, dat zou zomaar kunnen helpen om ’s morgens je bed uit te komen.

© Copyright 2021 - Slow And Mindful Graphic Design - BTW BE0848 165 525

Deze website maakt gebruik van cookies. Door te klikken op "Accepteren" gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteren